(عکس از جو فلچر)
نزدیک به یک دهه پیش، BUILD به جزیره بزرگ هاوایی سفر کرد تا با مارک دی رویس از معماران دی رویس بازدید کند. ما در مورد استراتژیهای طراحی مدرنیسم استوایی، چالشهای سقفهای کاهگلی و اینکه چرا ساختوسازهای جدید در هاوایی باید توسط یک کشیش هاوایی برکت داده شود، بحث کردیم. قسمت 2 را اینجا بخوانید.
موادی که شما به عنوان یک معمار در هاوایی با آنها کار می کنید شامل سنگ گدازه، ōhiʻa lehua درختان و کاهگل این مصالح چگونه به شما به عنوان یک معمار شکل داده است؟
من اهل آیداهو هستم و در ابتدا با مواد بومی شمال غربی آشنا شدم. سپس در دهه 1990 به مدت پنج سال در اندونزی زندگی کردم و این تجربه مرا به طراحی مناطق گرمسیری اغوا کرد. در این مدت، برخی از کارهای طراحی که در بالی و تایلند در حال انجام بود، مانند استراحتگاه های امان، در لبه طراحی استوایی بود. این کار طراحی جدید بیشتر زمینه ای بود و استفاده از مواد طبیعی در آن با جذابیت محیط های گرمسیری زیبا هماهنگ بود. بنابراین وقتی در سال 2000 به هاوایی نقل مکان کردم، طیفی از حساسیت های طراحی استوایی را با خود آوردم که بسیار گسترده تر از آنچه در آن زمان در اینجا ارائه می شد. در آن زمان، به نظر میرسید که تنها دو یا سه نسخه مختلف از آنچه مردم آن را طراحی هاوایی میدانستند وجود داشت و به شدت مورد استفاده قرار گرفته بود. ما شروع به طراحی با مواد طبیعی کردیم که از مفهوم معماری جزیره ای پشتیبانی می کرد که به جای هاوایی، منطقه وسیع تری پلینزی را در بر می گرفت.
(عکس از تیم رایس)
استفاده از سقف های کاهگلی سنتی در پروژه های شما چشمگیر است. کمی از کاردستی سقف های کاهگلی و روند طراحی آن ها بگویید.
برگ خرما، بومی هاوایی، در واقع سقف های کاهگلی بادوام طولانی ندارد. بهترین کاهگل از آفریقای جنوبی می آید. نی آفریقای جنوبی در آب و هوای خشکی مانند آن در سمت بادپخت جزیره بزرگ، عمری حدود 30 سال دارد. این سقف های کاهگلی به سبک آفریقای جنوبی به ضخامت هفت اینچ طراحی شده اند و سقف های طبیعی زیبایی را ایجاد می کنند. پی بردن به زیبایی شناسی طراحی سقف های کاهگلی ساده بود، اما فرآیند مهندسی و صدور مجوز یک چالش بود. اجزای ساختاری سقف از تیرهای میله ای (پرول های گرد کوچکتر که هفت اینچ کاهگل به آن گره خورده است) تشکیل شده است و یک مونتاژ نسبتاً ساده را ایجاد می کند. با این حال، محاسبات سازهای به خوبی با آنچه بخشهای ساختمان به آن عادت کردهاند، مطابقت ندارد و نیاز به یک مهندس سازه باهوش است که به پرورش این روند کمک کند. و حتی اگر کاهگل با ضد حریق درمان می شود، ادارات آتش نشانی نیاز به آبپاش دارند. فرمهای سقفی که در کار ما دیدهاید، برگرفته از آن چیزی است که کاهگل نیاز دارد. سقف باید حداقل شیب 10 واحد افقی تا 12 واحد عمودی را حفظ کند. این شیب به طور خودکار جلوه ای قوی به سقف می دهد. خوب است که سقف ها را به عنوان سازه های ساده و بدون دره نگه دارید – این کار یک ویژگی غرفه مانند ایجاد می کند.
(عکس از ونس هاوارد)
مدرنیسم معمولاً با صفحات بام افقی نازک همراه است که به آرامی شناور یا حتی ناپدید می شوند. انباشته شدن سنگین سقف های کاهگلی در پروژه هایی، مانند باشگاه گلف کوکیو شما، به زیبایی این قرارداد را به چالش می کشد در حالی که همچنان به زیبایی شناسی مدرن پایبند است. تصمیمات طراحی عمدی که با سقف کاهگلی مدرن اعمال می کنید چیست؟
وقتی به یک ساختمان نگاه می کنید، یکی از اولین چیزهایی که با آن آشنا می شوید سقف است. سقف تمایل دارد تا شخصیتی فوری به ساختمان بدهد. این آلاچیقها در واقع تنها سرپناههای سادهای هستند، بنابراین نحوه کار با تعدادی از اجزای منتخب – مانند تودهبندی سقف، لبهبام و دیوار – مهم است. شما مجبور نیستید عناصر را بیش از حد کار کنید. فرم ها را می توان ساده نگه داشت، و با جزئیات معاصر، تأثیر کلی می تواند در سادگی خود قدرتمند باشد. لبه ها و لبه های سقف برای دستیابی به نسبت های معماری دلپذیر کلیدی هستند. در بالی، سقفهای کاهگلی اغلب در قسمت پایین گشاد میشوند و فرمهای کلی زیبایی ایجاد میکنند. این جزئیات لبه جدایی ناپذیر از مهارت ساخت کاهگل است. لبه تردی که تقریباً افقی است، حس بسیار متفاوتی نسبت به واژگونی کاهگل دارد که باعث می شود سقف ظرافت خود را از دست بدهد.
چه تکنیک های بومی دیگری را دوست دارید در طراحی مدرن بگنجانید؟
در اینجا در هاوایی، سنت قوی استفاده از سنگ گدازه برای محوطه و دیوارهای ساختمان وجود دارد. تنها دو نوع مختلف گدازه وجود دارد، a’a و pahoehoe، اما آنها سبک های مختلفی از دیوارهای سنگی را تولید می کنند. گدازه a’a تمایل دارد خشن و ناهموار باشد و در جریان های ضخیم رخ می دهد، در حالی که جریان های نازک تر pahoehoe متمایل به دوار و صاف هستند. کشف تفاوت های ظریف در مورد نحوه کار با این نوع مواد طبیعی و ناهموار سرگرم کننده است.
(عکس از بیل آدامز)
کار شما اغلب شامل یک تعادل هماهنگ بین براق، مدرن و طبیعتا روستایی است. دیوارهای شیشهای ماشینکاریشده که برجهای چوبی روستایی در باشگاه گلف Kūki’o را برجسته میکنند، نمونهای عالی هستند. این تضادها در کجای طرح های شما بیشترین اهمیت را دارند؟
این در مورد توسعه حس مکان است. مدیریت دقیق ترکیب بندی یکی از راه های القای روح در ساختمان است، نه اینکه صرفاً به مجموعه ای از قطعات تبدیل شود. کنتراست درام ایجاد می کند و کیفیتی تجربی را ایجاد می کند که مزایای ملموسی برای طراحی دارد.
چگونه کیفیت بی زمانی را در کار خود حفظ می کنید؟
یک مثال خوب در مورد موضوع بی زمانی در بخش هتلداری است. معمولاً توسعهدهندگان مهماننوازی در رویکرد خود به طراحی مستعد فرمولبندی هستند و دوست دارند با روندها کار کنند. بیشتر کارهای مهماننوازی بر اساس قیاس طراحی میشوند، فقط بهجای طراحی بر اساس آنچه که من به عنوان اصول اولیه از آن یاد میکنم، که شامل برنامه، آنچه مشتریان نیاز دارند و آنچه ما میخواهیم در رابطه با جهت معماری انجام دهیم، انجام دهیم، مدل را تغییر میدهند. من مطمئن هستم که آنها احساس می کنند این روشی امن برای طراحی است و ریسک را به حداقل می رساند. ما ترجیح میدهیم به این اصول اولیه طراحی برگردیم و بپرسیم که کاربر در نهایت چه چیزی میخواهد یا نیاز دارد. ما از اینجا طراحی می کنیم به جای اینکه یک مدل معمولی را تغییر دهیم.
ثبات قابل توجهی در کار شما وجود دارد که شامل یک پایه سنگی سنگین، یک وسط شفاف و یک توده سقف کاهگلی قابل توجه است. آیا این خطر وجود دارد که این روش تا حدی تجویز شود که کاوش طراحی را منتفی کند؟
من فکر میکنم اگر به کار ما نگاهی بیندازید، پاسخهای طراحی متنوعی خواهید یافت. از نظر تأثیری که میتواند کاوش در طراحی را محدود کند، متوجه شدم که محدودیتهای تحمیلشده توسط دستورالعملهای طراحی جامعه یا ایدههای از پیش تعیینشده توسط توسعهدهندگان، پتانسیل بیشتری برای محدود کردن خلاقیت دارند.
(عکس از جو فلچر)
یک اصطلاح هاوایی در وب سایت شما وجود دارد، ka nohonalokahi، که به “روش زندگی در ارتباط و هماهنگی با قوانین روح، طبیعت و انسان” ترجمه می شود. کمی از این مفهوم برایمان بگویید.
یکی از دوستان من در هاوایی یک کاهو، یک کشیش هاوایی است، و او برکات زیادی را برای پروژه های ما در حین ساخت و ساز و همچنین پس از اتمام آنها انجام می دهد. از او یک عبارت هاوایی خواستم که نشان دهنده رویکرد ما در طراحی باشد. ما چندین بار در مورد آن بحث کردیم و از آنجایی که ترجمه ظرافت های زبان گاهی اوقات دشوار است، مدتی طول کشید تا او به این عبارت رسید. به عنوان یک اصطلاح کناری، و در زمینه ای تا حدودی مشابه، یک اصطلاح باستانی هاوایی، آهوپواآ، به معنای “اقیانوس به کوه” است. بومیان هاوایی زمین های خود را در نوارهایی که از اقیانوس تا کوه ها ادامه دارد سازماندهی کردند و این روش سنتی آنها برای تمرین پایداری بود. این سازمان همه چیزهایی را که برای زندگی نیاز دارید در نظر می گیرد، از ماهی هایی که در ساحل صید می شوند تا کشاورزی و دامداری در بالای تپه.
چه نوع پروژه هایی در هاوایی توسط یک کاهو برکت دریافت می کنند؟
از آنجایی که اکثر مشتریان ما از جای دیگری به اینجا نقل مکان کرده اند، یا شاید این پروژه خانه دومی برای آنها باشد، این مراسم آنها را تشویق می کند که مباشر زمین باشند و به جامعه علاقه مند شوند. در همین مراسم، کاهو از نیاکانی که ممکن است با زمین پیوند داشته باشند، برکت میخواهند و این خانواده یا مالک جدید را بپذیرند. شما داستان هایی از این کاهوها می شنوید که چگونه گاهی اوقات احساس می کنند که ارواح نیاکان هنوز در اطراف باقی مانده است. نقش کاهو این است که از آنها بخواهد که ادامه دهند. آیین های برکت مانند این نیز در سیستم های اعتقادی عامیانه اندونزی رایج است.
اصطلاح “انتظارات سبک زندگی” در وب سایت شما به همراه خریدار اقامتگاه تفریحی ذکر شده است. این در زمینه بهشت گرمسیری به چه معناست؟
گستره ای از آنچه را که می توانید تجملات زندگی بنامید را اجرا می کند. خانه چیزی بیش از مجموعه ای از فضاها یا مجموعه ای از مصالح است. این کشتی برای زندگی و تجربه خانواده و مکانی است. این اصطلاح به مشتری کمک می کند تا ورودی خود را برای طراحی در حوزه کیفی به ما گسترش دهد.
Mark de Reus شریک طراحی بنیانگذار معماران de Reus، یک شرکت معماری برنده جوایز مستقر در هاوایی است. او به دلیل طراحی اقامتگاه ها و اقامتگاه ها به طور گسترده ای شناخته شده است. کارنامه او همچنین شامل کلاب ها، اسپا، رستوران ها و پروژه های با کاربری مختلط است. او توسط Architectural Digest به عنوان یکی از 100 معمار و طراح برتر جهان شناخته شده است. اولین کتاب او، معماری تجربه گرمسیری + طراحی، به خوانندگان نگاهی عمیق به تعدادی از مشهورترین طرح های مارک می دهد.